Yesss Laos! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Kaylee Ruizendaal - WaarBenJij.nu Yesss Laos! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Kaylee Ruizendaal - WaarBenJij.nu

Yesss Laos!

Blijf op de hoogte en volg Kaylee

07 Mei 2017 | Laos, Luang Prabang

Vanuit Yangon hadden we het vliegtuig gepakt naar Vientiane, Laos. Na een korte overstap op Bangkok waren we begin van de middag in Vientiane. Deze stad is opzich niet zo bijzonder dus regelden we meteen een sleeperbus naar Luang Prabang. Een ervaring opzich. De bus is volledig ingericht met bedjes. Heel krap en niet zo groot. Gemaakt voor de Aziaten haha. Gelukkig was de bus niet helemaal vol dus hadden Leo en ik allebei een tweepersoonsbed, alias iets groter eenpersoonsbed. We sliepen gelukkig wel iets, maar alsnog waren we helemaal gebroken van de afgelopen dagen. We zijn zelfs allebei een paar dagen een beetje ziekig geweest, zo vermoeid waren we. De eerste dag in Luang Prabang hebben we dan ook vooral geslapen en bij het zwembad gelegen. Daar ontmoeten we al snel weer wat Nederlanders en daarmee gingen we naar de nightmarket om wat te eten. Je kan daar een schaal eten vullen voor slechts €1,50. En het was nog lekker ook! Die avond deden we nog een drankje in een bar, maar deze sloot al om 11 uur en dat was meteen een mooie bedtijd.

De volgende dag gingen we met 4 anderen Nederlanders op scooters naar de watervallen, de Kuang Si Falls. Super mooi daar en nog lekker kunnen zwemmen. Helaas hebben we wel meteen de start van het regenseizoen meegemaakt want ineens begon het keihard te onweren en regenen. We scholen bij een restaurantje voor de waterval en na een half uurtje was de regen weer over en konden we veilig en droog terugrijden.

De dag daarna was het helaas weer wat minder weer. We hebben nog wel wat gegeten bij een lekker marktkraampje waar ze baguettes met onder andere avocado verkochten. Jammieee, eindelijk weer avocado! Verder hebben we vooral rustig aan gedaan en wat gekaart.

De volgende morgen was het weer weer helemaal opgeklaard dus konden we lekker gaan zonnen, weer een beetje aan onze tan werken. Ook maakten we plannen voor de aankomende dagen. We besloten om de dag erop naar Nong Khiaw te gaan.

Om 9 uur smorgens vertrok onze minivan naar Nong Khiaw, iets meer noordwestelijk van Luang Prabang. Na een uur of 4 rijden kwamen we aan in dit prachtige plaatsje. We boekten een paar nachten in een bungalow met uitzicht over de rivier en waar we de zonsondergang goed konden zien. Ik was nog steeds niet helemaal lekker, dus we besloten om ook nu weer rustig aan te doen. Een beetje door het stadje slenteren en kijken wat er allemaal te doen is. We besloten om de volgende dag een dagtour te doen naar een ander dorpje aan de rivier,een grot en een waterval.

De volgende morgen vertrokken we om half 9. We maakten eerst een boottocht van 2 uurtjes naar een grot. Deze grot werd tijdens de Vietnamoorlog gebruikt als schuilgrot, er lagen dan ook nog bekers die waarschijnlijk destijds gebruikt zijn. Heel gek om je dat te realiseren. In de grot hebben we ook nog een slangenhuid gezien van bijna 2 meter. Sowieso moet je in de grotten altijd goed oppassen voor slangen, we hadden dan ook een gids mee die continu de hele grot controleerde op gekke beesten.
Op de terugweg liepen we door het dorpje Muang Ngoy. Het dorpje is alleen te bereiken per boot, dus ook hier is het niet zo druk en komt het toerisme langzaam op gang.
We hadden lunch en daarna kon je nog naar een waterval. Helaas voelde ik me weer niet lekker en voelde ik me niet fit genoeg om een uur in de brandende zon een uur heen en weer een uur terug te lopen dus bleven wij bij de kindjes aan de rivier te spelen. Ook dat was leuk. De kids hier zijn zo vrij en hebben de grootste lol met niets.
Toen zat de dag er weer op en gingen we weer terug met de boot. Onderweg zagen we nog groepjes buffels in de rivier af te koelen en een beetje chillen.

De volgende middag zou onze bus terug naar Luang Prabang vertrekken. Na bijna 2 uur wachten op het busstation gingen we dan eindelijk weg. Begin van de avond kwamen we weer aan in ons oude hostel. We zaten nog met een groepje wat te kaarten en gezellig te kletsen, maar we gingen niet al te laat slapen.
De volgende ochtend hadden we afgesproken met Nikki, het meisje dat we eerder in Thailand hadden ontmoet en waar we toen 2 weken mee hebben gereisd. Zij was nu ook in Laos aangekomen samen met haar vriend. We gingen met zn 4e rondtouren op scooters. Leo en ik probeerde dit keer een semi automatische scooter. Hierbij moet je wel schakelen, maar het gaat veel makkelijker dan op een motor. Dat heb je zo onder de knie ;). Helaas heeft Leo hier wel een flinke brandwond aan over gehouden door de uitlaat.
We reden naar een paar viewpoints en eindigden bij de tempel op de berg in het centrum. Nadat je 350 traptreden omhoog hebt geklommen kom je bovenop de berg en heb je prachtig uitzicht over de stad en dus ook de zonsondergang. Samen met nog heel veel anderen mensen zaten we te wachten tot de zon onderging. Ondertussen hoorde je continu het geluid van camera's en haalden de ene toerist nog een grote lens tevoorschijn dan de ander. Maar het was dan ook wel heel erg mooi om te zien. We bleven nog heel even hangen op de berg en gingen daarna terug om even te douchen en daarna weer te eten op de nightmarket. We dronken wat bij het hostel en gingen daarna naar de bar om uiteindelijk weer bij de bowlingbaan te belanden. Laat konden we het alleen niet maken, want de volgende ochtend zouden we om half 7 vertrekken naar Vang Vieng.

Daarover meer in de volgende blog!

• 07 Mei 2017 - 13:07

Laura:

Wat Vervelend dat jullie je niet helemaal lekker voelde, hopelijk zij. Jullie nu weer top fit. Mooi verslag weer! Dikke kus en knuffel xxx

• 07 Mei 2017 - 13:27

Arjan:

Hoi lieverd, leuk om weer te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt. Het houd niet op! Zoveel mooie indrukken en belevenissen! Tot horens xx pa

• 07 Mei 2017 - 17:38

Oma:

Ja dat kan gebeuren dat jullie niet helemaal fit zijn.Gelukkig evengoed een mooi verslag.
    Het beste en liefs van Opa/Oma