Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kaylee Ruizendaal - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kaylee Ruizendaal - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Kaylee

28 Juni 2017 | Vietnam, Hanoi

Hier toch nog een blog over onze tijd in Vietnam. We vlogen 30 mei vanaf Sihanoukville, Cambodja, naar Ho Chi Minh City in het zuiden van Vietnam. De stad had heette eerst Saigon, maar is later vernoemd naar de leider Ho Chi Minh. Het was een belangrijke man, deze man heeft ervoor gezorgd dat Vietnam bevrijd werd van de Amerikanen in de Vietnamoorlog. Je ziet zijn portret dan ook overal terug door het land, maar ook op het geld.

Ho Chi Minh City staat bekend als de stad van de scooterchaos en dat was het zeker. We zijn inmiddels wat gewend mbt het Aziatische verkeer, maar dit was net een tandje erger. Oversteken doe je met gevaar voor eigen leven. Je moet gewoon lopen, niet twijfelen en vooral niet stoppen.
De dagen in deze stad hebben we opgevuld door te shoppen, zowel in een mall als op de marktjes. Daarnaast hebben we ook de Cu Chi tunnels bezocht. Dit is het ondergrondse gangenstelsel dat tijdens de oorlog werd gebruikt. We konden zelf ook een stukje door de tunnel lopen, maar wat was dat krap zeg! Je kon er niet rechtop staan, je kan niet omkeren en het is er enorm warm en vochtig. Heel onwerkelijk om te bedenken dat hier mensen gewoond hebben.
Tijdens de tour kregen we ook nog mensen te zien die in de tijd van de oorlog, of zelfs nu nog, gehandicapt zijn geraakt door de Agent Orange wat de Amerikanen over het land spoten. Een vergif wat je lichamelijk, maar ook verstandelijk beperkt maakt en nog zeker 3 generaties doorgegeven wordt.
Tot slot hebben we in de stad natuurlijk ook het nachtleven ontdekt. We hadden met een Nederlander die we eerder al in Australië en Nieuw Zeeland hebben ontmoet afgesproken om wat te gaan eten en dan mee te doen aan een kroegentocht.
In de eerste kroeg kwamen we even later ook nog mensen uit Laos en Cambodja en nog een Engelse uit Myanmar tegen. Het backpacker wereldje is zo klein, je komt elkaar overal weer tegen ;).

Tijd om door te gaan! We vertrokken naar het kustplaatsje Mui Ne. Deze staat vooral bekend om de mooie zandduinen en de relaxte sfeer. We zijn hier 2 nachtjes geweest, want verder was er ook niet veel te beleven. We hadden een heel leuk hostel, waar vanuit we ook een zonsopgang tour hebben gedaan naar de duinen. Om 4 uur smorgens stonden we op en reden we in open jeeps richting de duinen, een onwijs mooie route langs de kust. We kwamen vlak voor de zonsopgang aan bij de duinen en liepen door het mulle zand omhoog naar een mooi plekje. Hier hebben we een van de mooiste zonsopgangen gezien tijdens de reis.
Daarna zijn we nog naar een ander duingebiedje geweest en hebben we het vissersdorpje gezien. We sloten de tour af met een wandeling door een langstaand riviertje met prachtige omgeving.
Toen we terugkwamen was het pas half 9, maar het voelde als 1 uur smiddags haha.

De dag erna vertrokken we naar Dalat, het bergdorpje wat bekend staat om het canyoningen. Het dorpje lag vrij hoog in de bergen en dus was het er meteen 10 graden kouder, 21 graden waren we niet meer gewend maar gelukkig hadden we nog een trui om ons warm te houden haha.
1 van de dagen hebben we daar een canyoningtour gedaan. Abseilen, klimmen, zwemmen en van een klif af springen, we hebben het allemaal gedaan in de tour en het was super leuk!!

Na Dalat volgde de hele lange busrit naar Hoi An. We zouden om 1 uur smiddags vertrekken naar Nha Trang, een tussen gelegen plaatsje waar we van bus moesten veranderen. Daar kwamen we rond 5 uur aan en hadden we een uurtje om even wat te eten. Toen vertrok de sleeperbus naar Hoi An, waar we de volgende ochtend pas om 7 uur aankwamen. Een busrit van in totaal 18 uur...

Hoi An staat bekend om de fruitsuits, op maat gemaakte kleren en het strand. We hebben hier allebei een jumpsuit op maat laten maken en nog wat leuke andere items geshopt. Ook hebben we de beroemde fruitpakken gekocht; een short, overhemd en hoedje met hetzelfde fruitpatroon.
De tweede avond dat wij er waren was het light festival. Dit is een festival waarbij1 x per maand de hele rivier en alle straatjes verlicht worden met lampionnen.
De laatste dag in Hoi An hebben we aan het strand gelegen en zijn we allebei flink verbrand haha.

De volgende morgen vertrokken we vroeg richting Hue. Dit keer niet met de bus, maar met onze gekochte motors! Vietnam staat erom bekend hele mooie motorwegen te hebben en voor een poep en een scheet kan je er 1tje kopen. En zo geschiedde! We hadden het rijden zo onder de knie dankzij een lesje van een andere Nederlander en konden nu zelf op pad. Super leuk, maar aan het einde van de dag heb je gegerandeerd pijn aan je kont. Dit was het wel allemaal waard, want de wegen zijn hier ongelooflijk mooi door de bergen, langs de kust en geen hond tegenkomen. Dit is pas vrijheid!
Aan het einde van de middag kwamen we aan in Hue en daar hebben we verder niet veel gedaan. We sliepen in een fijn hostel, ze hadden hier de beste bedden die we tot nu toe gehad hebben. Heel fijn om even op te laden en je weer schoon te voelen. Na een dag rijden zit je namelijk onder het stof en stink je een uur in de wind.

De dag erna gingen we door naar Phong Nha. Dit plekje staat bekend om het nationaal park en de grotten die ze daar hebben. Paradise cave is de grootste grot ter wereld! Natuurlijk hebben we deze bezocht en daarnaast zijn we nog naar de Dark Cave geweest. Dit was meer een soort attractiepark waar je kon ziplinen, zwemmen, kajakken en allerlei waterspellen kon spelen. Ook ging je natuurlijk de grot in. Hier zagen we wat fossielen en namen we een heerlijk modderbad.
In Phong Nha zijn we veeel te lang gebleven, maar het was er zo fijn. Een leuk hostel met fijne kamers, zwembad en een leuke sfeer. Ook hier waren weer een aantal mensen die we eerder op de reis hadden leren kennen. En hier hebben we nog twee vriendinnen van Leo gezien. We vierden de verjaardag van 1 van die meiden en hebben de volgende dag nog met elkaar doorgebracht. Helaas reisden zij naar het zuiden en wij naar het noorden dus konden we niet langer met elkaar doorreizen.
Toen we na 6 dagen eindelijk Phong Nha verlieten hadden we afgesproken om samen met 2 nederlanders naar Vinh te rijden. Een stadje zo'n 120 km verder naar het noorden. Er is daar verder niets te doen, maar om het rijden in stukjes op te delen besloten we daar te overnachten.
Toen we in het hotel aankwamen, zagen we ook hier weer mensen die we sinds Hoi An al overal tegenkomen. En weer merk je dan hoe klein het wereldje is ;).

Na een chille nacht in een fijn hotel, inclusief gouden kofferkarretje, reden we de volgende dag door naar Tam Coc. Tam Coc staat bekend om de super mooie omgeving met geweldige bergen. We hebben hier een berg beklommen met een geweldig viewpoint waar we super ver over de omgeving konden kijken. Verder hebben we nog rondgereden en hier kwamen we Nikki weer tegen.

Tijd om naar Hanoi te gaan! De hoofdstad van Vietnam en ook de grootste noordelijke stad. Hier beginnen of eindigen veel backpackers hun reis. Hanoi is een super gezellige stad waar je ook goed kunt shoppen. We hebben ons hier dan ook lekker laten gaan en veel te veel spullen gekocht met als gevolg dat we veel andere spullen moesten weggooien. In Hanoi hebben we ook onze motors weer verkocht. En dat met een beetje winst! We hebben ongeveer 800 kilometer gratis door het land gereisd, top!

Na 3 nachtjes Hanoi gingen we met de nachtbus naar Sa Pa. Sa Pa staat bekend om de ernorm uitgestekte rijstvelden. We hebben hier een 2 daagse trekking gedaan met onze 'mama' Gia. Zij heeft ons de eerste dag met een 6 uur durende tocht de omgeving laten zien, ons veel uitgelegd over de verschillende stammen die er leven en heeft ons weer overeind geholpen wanneer wij weer onderuit gingen over het modderige pad. Tussen het lopen door hadden we lunch bij haar moeder thuis en mochten we traditionele kleding passen. Die avond sliepen we in een homestay bij hele aardige mensen en ja hoor, ook hier zaten weer Nederlanders.
Op dag 2 liepen we verder naar een ander dorp met een mooie waterval en gingen we naar een museum waar meer werd verteld over de verschillende stammen. Rond een uur of 2 werden we weer afgezet in Sa Pa town door onze motortaxi. Om 4 uur vertrok de bus weer terug naar Hanoi voor onze laatste 2 dagen daar.

Deze dagen hebben we vooral rustig aan gedaan en allerlei kleine dingetjes geregeld. Ook zijn er weer wat souvenirs gekocht en hebben we waarschijnlijk onze laatste grote was gedaan. Zo gek om te merken dat het einde van onze grote reis nu echt in zicht komt. Nog 3 weken en dan zullen we weer op Nederlandse bodem staan. We hebben er zin in, maar we zullen dit leventje ook wel gaan missen. Gelukkig hebben we allebei beseft hoeveel we thuis hebben en dat er zoveel is om voor terug te komen. Zoveel lieve mensen die om ons geven en steeds weer geïnteresseerd zijn in onze reis.
Morgenochtend vliegen we naar onze laatste bestemming, de eilandjes in zuid Thailand. Dit zien wij als onze vakantie en de periode waarin we kunnen chillen, zonnen en ook nog een beetje kunnen feesten met de full moon party.

De foto's van Vietnam komen snel op Facebook, enjoy!

Tot over 3 weekjes xxx

• 28 Juni 2017 - 12:04

Oma:

Waanzinnig mooi verslag.Heb het aan Opa voorgelezen.Wat maken jullie veel mee.Ja jullie zullen moeten afkicken als jullie weer thuis komen. Hier staan wel allemaal fam.vrienden klaar voor een liefdevol welkom.liefs oma

• 28 Juni 2017 - 14:56

Laura:

Heerlijk om weer een uitgebreid verhaal te lezen! Tot snel lieverd!

• 29 Juni 2017 - 22:13

Marjan Van Der Zeep:

Super gaaf wat je allemaal beleeft. Dat wordt straks afkikken. Geniet van laatste super strand weken.