Vang Vieng, Pakse en Don Det - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Kaylee Ruizendaal - WaarBenJij.nu Vang Vieng, Pakse en Don Det - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Kaylee Ruizendaal - WaarBenJij.nu

Vang Vieng, Pakse en Don Det

Blijf op de hoogte en volg Kaylee

23 Mei 2017 | Laos, Vangviang

Jeeetje alweer veel te lang geleden dat ik iets gepost heb dus hier komen 2 blogs aan. 1 over Laos en 1 over Cambodja. Ik heb nu namelijk de tijd, want we zitten op een prachtig eiland alleen regent het al de hele dag.

Rond 1 mei kwamen we in het einde van de ochtend aan in Vang Vieng, wat meer een feestdorpje in Laos. Die dag zouden 2 vriendinnen van Leo ook hier aankomen dus daar moesten we even op wachten. We verkenden vast een beetje het dorpje en maakten alvast wat plannen voor de komende dagen. Rond een uur of 2 waren Hester en Eva daar dan eindelijk. Zo leuk om weer mensen van thuis te zien! Met zn 4e gingen we wat eten en kletsen we wat bij. De dag ging al snel om en we zouden die avond natuurlijk nog even voor een drankje gaan. Je hebt hier verschillende barretjes die na elkaar een uur lang free drinks aanbieden. Je hoeft hier dus niet veel uit te geven op een avond haha. We hadden een super leuke avond en lagen nog best bijtijds in bed, dat is het voordeel aan Azië ;).

De volgende dag zijn we naar de Blue Lagoon geweest. Een klein soort meertje waar het water heel blauw en helder is. Je kon er ziplinen, op een band dobberen, kajakken en gewoon lekker liggen. Een heerlijke middag. We waren met een tuktuk gebracht en de chauffeur bleef op ons wachten, omdat het best wel een stukje rijden was over een onverharde weg. Na 3 uurtjes vond hij het wel mooi geweest en gingen we weer terug naar het dorp. De rest van de middag liepen we wate rond en hebben het hele dorp verkend. Ook hebben we nog een waterproof drijvende tas gekocht voor de volgende dag. Toen gingen we namelijk tuben! In een rubberen band van de rivier met onderweg een aantal stops (lees barretjes). Daarvoor is het wel handig om zo'n tasje te hebben!

Vlak voordat we opgehaald werden begon het keihard te regenen en onweren dus waren we even bang dat het niet door zou gaan, maar gelukkig konden we toch gaan tuben. We gingen met een grote groep naar de rivier en moesten daar helaas weer even wachten omdat het weer regende. Uiteindelijk gingen we met zijn allen op het rubberen bandje de rivier op. De stroming was toen best sterk door de regen dus na nog geen 5 minuten waren we bij de eerste bar. Er wordt dan een touw met een flesje naar je toe gegooid en daarmee trekken ze je naar de kant. We bleven best een tijd hangen bij de bar. Het was gezellig, er werden spelletjes gespeeld en de groep leerde elkaar kennen. Super leuk! Na een uur of 2 gingen we dan door naar de volgende stop. Weer een bar hahah en ook daar bleven we weer lang hangen. Helaas waren dit de enige 2 barren die open waren en dus konden we daarna alleen nog maar rond dobberen op de rivier. En dat was nog best een stuk! De stroming was ook afgenomen dus gingen we ook niet meer zo hard. Op een gegeven moment waren we er wel klaar mee en gingen we naar de kant opzoek naar een tuktuk terug. Net op tijd ook want vrij snel daarna werd het donker. We hadden afgesproken om eerst allemaal te douchen en ons op te frissen en daarna wat te gaan eten met een groot deel van de groep. En naturrlijk gingen we daarna weer de bar in! Een onwijs leuke dag, maar wel met een kleine kater als gevolg haha.

De dag daarna vertrokken we in het begin van de middag naar Pakse. Een klein dorpje dat vooral bekend staat om de mooie omgeving. We moesten eerst met de bus terug naar de hoofdstad Vientiane en moesten daar overstappen op een sleeperbus naar Pakse. Dit keer hadden we niet het geluk om allebei een eigen bed te hebben dus hebben we de nacht lekker knus dichtbij elkaar doorgebracht. We kwamen vroeg in de ochtend aan en gingen meteen naar ons hostel. Het was een vrij nieuw hostel, wij waren de eerste die op deze kamer sliepen. Heel basic, maar voor 3 euro mag je niet klagen. De rest van de dag hebben we heerlijk bij het zwembad van een hotel gezeten. We waren daar de enige dus dat was een heerlijk privézwembad haha.
De dag erna huurden we scooters om de vele watervallen in de omgeving te zien. Een heerlijk dagje ondanks de regenbuien. We merken nu echt dat het regenseizoen begonnen is.

Nu op naar de 4000 islands!
De volgende morgen vertrokken we in een minivan naar Don Det, het leukste eiland. We zaten met zn 4e op een 3 persoons bank gepropt en zo zouden we de komende 4 uur moeten blijven zitten. Een nare rit dus haha, maar uiteindelijk kwamen we dan aan bij het soort van haventje. Hier vandaan bracht een longtailboot ons naar het eiland. Op het eiland heb je 2 kanten waar je kan overnachten in allerlei bungalows. De ene kant is de sunrise kant, de ander de sunset kant. Wij kozen voor de sunset en zaten in een heel goedkope bungalow aan het water. Helaas was het de eerste dag te bewolkt om de sunset te zien , maar we zouden hier nog 3 dagen blijven dus tijd genoeg! De eerste dag gingen we naar het zwembad en kwamen we een groepje Engelse en Nederlander tegen die we eerder al ontmoet hadden in Luang Prabang. We bleven de rest van de dag met elkaar en eindigde in een soort van hippiebar. Wij waren daar zelf de DJ dus de muziek was in ieder geval goed.
De dag erna huurden we fietsen en gingen we het eiland rond. Eerst opweg naar een secret beach, helemaal verscholen in de bush. Jammer genoeg waren er wel heel veel beesten dus gingen we weer verder. We fietsen verder langs de rand van het eiland en stopten voor lunch. Een hele speciale lunch, want het duurde wel een uur voordat ze een pannekoek gebakken hadden haha. Na een lekker dagje fietsen plonste we daarna weer het zwembad in. We konden wel weer wat afkoeling gebruiken!

De volgende morgen zouden we naar Siem Reap, Cambodja vertrekken. Op tijd naar bed dus. Laos is een prachtig lnd met vooral in het noorden heeel veel mooie natuur. Je kan er feesten, maar ook heel goed op de fiets, scooter of in een tuktuk het land verkennen. Helaas merkten we wel dat het wat meer low season is nu, dus het was niet overal even druk. Maar alsnog hebben we een top tijd gehad!

• 23 Mei 2017 - 10:06

Arjan:

Leuk verhaal! nog 2 landen te gaan! xx

• 23 Mei 2017 - 17:10

Laura:

Leuk weer!

• 26 Mei 2017 - 16:53

Oma:

Weer een prachtig verhaal.Heel leuk om te lezen.